«Gallia est omnis divisa in partes tres», escrivia Juli Cèsar. Els que vam fer llatí al batxillerat vam aprendre a traduir amb frases com aquesta. La seducció per les divisions tripartides ve de molt antic.
Simplificant
—simplificant molt—, podríem dir que també hi ha tres menes d’editorials en
llengua catalana. Primer tipus: les editorials «normals», sovint integrades en
grans grups, que actuen amb criteris fonamentalment comercials i que publiquen
el mateix tipus de llibre que es publica regularment en castellà amb finalitats
també fonamentalment comercials.
Segon
tipus: les editorials que «fan país». Que fan un gran servei al país. Que
publiquen tesis doctorals i obres d’erudició indubtable. Que fan autèntics
monuments a la cultura i a la pàtria. Lluiten per tenir ajuts i subvencions
(sovint, els autors paguen per publicar, i molt sovint també són les
administracions públiques les que en subvencionen les edicions), però no per
tenir vendes. Actuen sense criteris comercials, i per això dissenyen les
cobertes com feien fa cinquanta anys. O vuitanta. Per això, sovint deixen la
contracoberta i les solapes buides: no els cal «vendre» el llibre. (Aquest
pecat és també molt habitual en les edicions institucionals.) Sovint, els
llibres no els presenten en cap acte públic. No en fan notes de premsa. Ningú
no persegueix cap periodista perquè entrevisti els autors que acaben de
publicar una novetat. Aquestes editorials acostumen a tenir webs senzilletes, i
si tenen presència a les xarxes socials, la hi tenen de manera purament
testimonial.
Tercer
tipus: les editorials —normalment joves i petites, però no sempre— que
treballen amb criteris d’excel·lència científica i, al mateix temps, amb
criteris comercials. No renuncien als ajuts públics, però sí als ajuts dels autors.
I, sobretot, no renuncien al finançament per part del mercat. Saben que els
llibres s’han de vendre. Dissenyen les cobertes a consciència. Cuiden el text a
consciència. Compaginen a consciència. No desaprofiten ni un racó del llibre
per vendre’l: la contracoberta conté un text, ben cuidat, que convida a comprar
el llibre. Una de les solapes serveix per explicar qui és l’autor, amb foto
inclosa (foto, naturalment, molt ben triada). L’altra solapa serveix per donar
la llista dels altres llibres de la col·lecció (un llibre ajuda a vendre els
altres llibres). Aquestes editorials tenen una bona web, un bon servei de
premsa i una intensa presència a les xarxes socials. Presenten els llibres i malden
per posar-los al centre del debat cultural.
El
primer tipus d’editorials és imprescindible per a la normalitat d’una
determinada cultura. El tercer tipus és el que de debò la prestigia. Les
editorials del segon tipus, si no accepten reciclar-se per passar al tercer
grup (algunes ho han fet), el que haurien de fer és desaparèixer tan aviat com
sigui possible. Llençar els diners —siguin públics, siguin privats— amb la
coartada de la llengua, de la cultura, de la pàtria, de la religió o del que
sigui, és un autèntic crim.
Demà, més.
Demà, més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada