Jaume Vallcorba / Foto: Quique García / El Mundo |
Avui, Jaume
Vallcorba ha clausurat el curs del màster d’Edició de l’IDEC que dirigeixen
eficaçment, des de fa dinou anys, Javier Aparicio i Dolors Oller. Absent per
malaltia, la seva lliçó de clausura ha estat llegida per Sandra Ollo.
Vallcorba ha
parlat de llibres. De llibres que tenen tacte, que tenen història. Ha evocat la
seva biblioteca particular, que conté llibres llegits en la infantesa, llegits
fa trenta estius, llegits ahir o abans d’ahir… Llibres impregnats de taques de vi
o de cafè, subratllats (¡sempre a llapis!), marcats pel rastre de lectures
antigues o recents. Lector infatigable, Vallcorba ha evocat com la relectura d’un
llibre li permet no tan sols rellegir, sinó també rellegir-se, perquè els
llibres mantenen les anotacions de les primeres lectures, amb les quals el (re)lector
d’avui no sempre està d’acord. La biblioteca personal és no solament el diàleg
amb els difunts (Quevedo), sinó també el diàleg amb un mateix a través dels
anys i les relectures.
Una editorial constitueix,
per als llibres, una mena de marc (per cert, en un llibre il·luminador de
Quaderns Crema, El contorn del poema,
Pere Ballart ofereix una deliciosa reflexió sobre el marc), de clima comú, d’«aire
de família». Vallcorba ha parlat del diàleg que els llibres estableixen entre
ells quan formen part d’un mateix catàleg editorial. Els clàssics i els contemporanis
es barregen sàviament en els catàlegs de Quaderns Crema i Acantilado: gosaria
dir que els antics i els moderns sostenen no pas una querella, sinó un diàleg
cordial.
La feina de l’editor,
ha dit Vallcorba, ha de ser feta amb amor, però també amb discreció. La forma
ha de ser transparent. No ho és quan falla (l’errata que enlletgeix la pàgina)
o quan vol cridar l’atenció sobre si mateixa (ha donat l’exemple, claríssim, de
determinades lligadures tipogràfiques). El bon tipògraf, però, sap que la seva
funció és la de servir el lector, no pas la de posar el lector al seu servei
exhibint un repertori de recursos tan cridaner com gratuït. L’única
visibilitat, ha dit Vallcorba, que al llibre li és permès de buscar és la de la
coberta a les llibreries, on el llibre ha de tractar de destacar entre els
altres llibres (sense pagar cap tribut, però, a l’estridència).
Paraules sàvies,
les de Vallcorba, avalades per una trajectòria exemplar de quatre dècades
dedicades a l’edició. Quan Inês Castel-Branco i jo vam fundar Fragmenta, l’any
2007, els llibres de Quaderns Crema i Acantilado van ser, sens dubte, un model.
Quan teníem dubtes sobre la caixa de text, l’interlineat, el cos de lletra, la
compaginació dels índexs, la confecció de la pàgina dels crèdits i un
llarguíssim etcètera (els dubtes, en el món de l’edició, són inacabables), la
tendència sempre era la de mirar de reüll els llibres de Quaderns Crema i Acantilado,
investigar «com ho fa en Vallcorba», un recurs que sempre ens ha permès resoldre
eficaçment molts problemes. Per això Vallcorba és un referent: perquè el rigor i
elegància formal de les seves edicions i l’encert en la configuració d’un
catàleg viu fan que la seva tasca editorial sigui modèlica per a la resta d’editors.
Per això, ¡gràcies, Jaume!
Enllaç al text complet de la intervenció de Jaume Vallcorba
Enllaç al text complet de la intervenció de Jaume Vallcorba
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada